Sluta snusa: Tips och hjälpmedel

Sluta snusa

Vad är anledningen till att folk vill sluta snusa? Detta kan vara olika från person till person men ofta beror det på att man vill slippa nikotinberoendet och därigenom må bättre. De flesta vet att det inte är bra att snusa och flera av våra folk- och välfärdssjukdomar är kopplade till snusning och andra nikotinpreparat. Att sluta har en märkbar positiv effekt på den egna hälsan. Genom att sluta kommer ditt förhöjda blodtryck och hjärtfrekvens normaliseras och din kondition kommer bli bättre. Även dina hormonnivåer kommer stabiliseras. Effekterna av att sluta kommer kännas av både omedelbart och vara märkbara över en längre tid.

Snusningens effekt på folksjukdomar

Det är ingen nyhet att nikotin har skadliga effekter på hälsan. I vår grundartikel om folksjukdomar kan du läsa om hur dessa delas in i fysiska (somatiska) och psykiska sjukdomar. Genom att sluta snusa minskar risken att drabbas av någon av de sjukdomar som är kopplade till nikotin- och tobaksbruk. Att snusa kan även vara ett sätt att ”självmedicinera” mot stressyndrom.

Sluta snusa – så här kan du gå till väga

Vill man sluta snusa finns det flera sätt man kan göra detta på. Att ha en plan och en strategi är A och O. Här kommer 4 bra tips för att lyckas sluta snusa!

1: Sätt ett datum!

En metod som brukar vara framgångsrik är tvärstoppsmetoden, att sluta snusa helt direkt. Anledningen till att detta är en bra metod är att nikotinet försvinner från kroppen och att man bryter snusvanan. Du bestämmer dig för att sluta, väljer ett datum och sedan helt enkelt beslutar dig för att hålla dig till det. 

Om du väljer denna metod kan det vara bra att i förväg fundera på vad som kan få dig att vackla i ditt beslut, vilka situationer som kan uppstå där det känns svårt och att redan innan ha en plan för hur du ska hantera dessa stunder. 

2: Nikotinfria alternativ

Ett sätt att sluta är att minska snusandet över tid och byta ut snuset till nikotinfria alternativ som inte innehåller tobak, till exempel nikotinfritt snus. Det här kan vara bra om man inte känner sig redo att sluta tvärt på en gång. Sitter vanan och du inte vill släppa den är detta också ett bra sätt att ändå sluta med nikotinet. Det finns ett flertal nikotin- och tobaksfria alternativ på marknaden idag. 

3: Sluta Röka-linjen

Det är inte bara rökare som kan använda sig av Sluta Röka-linjen (telefonnummer 020-84 00 00). Även du som snusar kan ringa eller chatta med dom. Sluta Röka-linjen finns för alla som behöver stöd att sluta med tobak. Med Sluta Röka-linjen kan du chatta eller prata i telefon om dina tobaksvanor. Alla samtal är kostnadsfria och du kan vara anonym.

4: Belöna dig själv

Att sluta med ett beroende är svårt. Det krävs mycket viljestyrka och tålamod. Men när du väl har övervunnit beroendet är ditt liv mycket lättare! Det är viktigt att belöna dig själv när du äntligen lyckats sluta.