Sluta röka: Tips och hjälpmedel

Dags att sluta röka Tips

Att sluta röka är en väldigt bra förebyggande åtgärd mot många av våra folk- och välfärdssjukdomar. Det finns inget som ger en så positiv och snabb effekt på allmänhälsan som att sluta röka. Andra positiva effekter av att fimpa för gott kan ses efter en längre tid. En cigarett innehåller upp till 5000 giftiga ämnen som påverkar och orsakar skador i nästan alla kroppens organ på något sätt. Effekterna av att sluta med cigaretterna är därför utspridda i hela kroppen! Vidare får du förbättrat immunförsvar. Detta gör att du blir motståndskraftigare mot infektioner och andra sjukdomar, bland annat det nya Coronaviruset!

Denna artikel innehåller reklamlänkar till olika onlineapotek

Rökningens effekt på folksjukdomarna

Som du kanske kommer ihåg från vår grundartikel om folksjukdomar så delas dessa in i dels fysiska (somatiska) och dels psykiska. Att sluta med rökningen minskar direkt risken att drabbas av någon av de somatiska sjukdomarna (mer om detta nedan). Att ha svårt att sluta röka kan också vara ett tecken på ”självmedicinering” mot någon av de psykiska folksjukdomarna, till exempel stressyndrom eller ångestsyndrom. Genom att ”ta en cigg för att koppla av” så kanske man angriper symptomen i stället för att attackera den bakomliggande orsaken till varför man mår dåligt.

Hjärt- och kärlsjukdomar

Hjärt- och kärlsjukdomarna är en av våra vanligaste folksjukdomar. Mellan två till tolv veckor efter att du har slutat röka så kommer du förbättra din blodcirkulation. Efter några månaders rökstopp så återhämtar luftrörens flimmerhår sig. Lungornas funktion förbättrar sig också markant. Efter ett år utan rökning så är risken för hjärtinfarkt halverad! Risken för stroke minskar till samma nivå som för en icke-rökares inom cirka fem-tio år. Och slutligen inom 15 år så är risken för kranskärlssjukdomar och hjärtinfarkt nere på samma nivå som en ickerökare!

Cancer

Vissa former av cancer räknas in bland våra folksjukdomar. När du har varit rökfri i tio år så har du halverad risk för lungcancer. Du har även markant minskad risk för cancer i mun, luftstrupe, matstrupe, bukspottkörtel, urinblåsa och för kvinnor även livmoderhals.

Diabetes

Diabetes är vår tredje stora folksjukdom. Rökare diagnosticeras för Typ 2-diabetes 15%-30% mer än icke-rökare enligt en kinesisk studie. Det är dock oklart om det är rökningen i sig som är orsaken, eller om det är så att rökare i allmänhet lever ett osundare liv och att andra livsstilsfaktorer därmed framkallar sjukdomen. Vad man däremot vet med säkerhet att risken för hjärtinfarkt, stroke och gangrän (kallbrand) är i sig ökad vid diabetes och denna risk ökar kraftigt om man samtidigt röker. Rökning ökar också kraftigt risken för alla andra diabetesspecifika komplikationer som njursvikt, synskador och nervskador.

Tips för att sluta röka
Det finns inget som ger en så positiv och snabb effekt på allmänhälsan som att sluta röka.

Tips för att sluta röka

Det finns mycket man kan göra för att få hjälp med sin rökavvänjning. Nedan är våra bästa tips!

1: Sluta Röka-linjen

Ring Sluta Röka-linjen (telefonnummer 020-84 00 00) eller chatta med dom! Sluta Röka-linjen finns för dig som vill ha stöd när du slutar med tobak. Med oss kan du prata i telefon eller chatta om dina tobaksvanor. Alla samtal är kostnadsfria och du kan vara anonym.

2: Appar för att sluta röka

Det finns en app till din telefon och till din dator som heter Rökfri. Tjänsten är integrerad med Facebook, så du kan dela med dig av dina resultat och få hjälp och stöd av andra. Appen är framtagen av Stockholms läns Landsting, Vårdguiden. Metoden bygger på ett antal möten med en virtuell coach där du får tips för att hålla motivationen uppe. Det hela inleder med en förberedelsefas på två veckor då du bygger upp din strategi. Efter rökstoppet får du stöd att hålla dig rökfri.

3: Sätt ett startdatum!

Ja, eller ett slutdatum rättare sagt. Ett slutdatum på ditt gamla, dåliga liv. Tillsammans med appen ovan förbereder du dig för ett datum ungefär två veckor framåt i tiden. Tala också om för dina vänner att du skall sluta röka, så att de kan hjälpa dig! Vid detta datum skall de förstå att du kommer undvika de vardagliga situationer du tidigare rökt – fikapausen, krogbesöket, kompisgänget. Du är inte otrevlig – du ska bara initialt undvika de platser och tillfällen som gett mest röksug!

4: Nikotinläkemedel

Oavsett om du slutar helt och hållet (vilket vi rekommenderar) eller ”trappar ner” så kan olika nikotinläkemedel hjälpa dig med abstinensbesvären. Det finns många olika hjälpmedel, till exempel nikotintuggummi, plåster och inhalator/munspray. Nikotinläkemedel är receptfria läkemedel. Läs bipacksedeln noga före användning. Nikotinläkemedel får inte säljas till personer under 18 år eller om det finns misstanke om langning.

Tuggummi: Nicorette Nikotintuggummin är ett mycket känt varumärke inom rökavvänjning. Det viktigt att välja rätt styrka utifrån ditt nuvarande nikotinberoende. Det som är extra intressant med tuggummin är att du ”håller munnen sysselsatt” som på ett sätt liknar det rent mekaniska att hålla en cigarett nära munnen. Små psykologiska steg som kan lösa en viss abstinens och frågan ”vad manska göra med händerna och munnen”.

Plåster: NiQuitin Clear är ett dygnet runt nikotinplåster med en lång verkan. Det är ett plåster som frigör nikotin jämnt fördelat över hela dygnet. Nikotinet tas upp genom huden och sprids ut till blodet. Lindrar abstinensbesvär som uppkommer vid nikotinavvänjning. NiQuitin Clear finns i tre styrkor.

Munspray: Nicorette munhålespray ger en snabb lindring av ditt röksug. Du tar en eller två sprayningar när du får ett starkt rökbegär. Sprayen kombinerar du med plåster vid stort beroende.

5: Belöna dig själv

Rökning är ett mycket dyrt missbruk! Använd de pengar du sparar på att vara rökfri till att ge dig själv olika belöningar. Det kan vara en present till sig själv, ett biobesök, eller en restaurangmiddag med kompisen eller partnern. Fira en vecka som rökfri, en månad som rökfri, ett kvartal som rökfri och så vidare!

Rökning vs snusning

Snusning är ett skadligt nikotinbruk, men snusning är jämförelsevis mindre skadligt än rökning. Snusning kan exempelvis framkalla cancer i munhålan, men du slipper alla de farliga faktorer som rökningen i sig innebär. Det finns många personer som har blivit nikotinfria via en trestegsraket via snusning:

  1. Gå över från att röka till att snusa
  2. Gå över från nikotinhaltigt snus till nikotinfritt snus
  3. Sluta även med det nikotinfria snuset

Vi har på denna länk en artikel som går mer in i detalj på detta sätt att bli nikotinfri genom att sluta snusa.

Rökning är ett mycket dyrt missbruk! Använd de pengar du sparar på att vara rökfri till att ge dig själv olika belöningar.
Rökning är ett mycket dyrt missbruk! Använd de pengar du sparar på att vara rökfri till att ge dig själv olika belöningar.